Foutmelding

  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (regel 394 van /home/dorpslijst/domains/dorpslijstpuiflijkdruten-zuid.nl/public_html/includes/common.inc).
  • Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (regel 2385 van /home/dorpslijst/domains/dorpslijstpuiflijkdruten-zuid.nl/public_html/includes/menu.inc).

Financiën

Wij pleiten voor kostenbesparing bij het uitvoeren van gemeentelijke taken via efficiëntieslagen, onder meer door de  ‘zero base’ benadering toe te passen. Dit betekent dat we bij nul beginnen en bekijken welke taken noodzakelijk zijn en welke budget we eraan toekennen. Anders gezegd: wat hebben burgers zelf nodig van de gemeente in relatie tot zelfredzaamheid en hoe vertalen we dat naar het takenpakket van het ambtenarenapparaat. Daarbij gaat het vooral om het opsporen van onnodig of omslachtig beleid, waarbij geen enkele taak bij voorbaat mag worden uitgezonderd. Andere manieren om taken efficiënter uit te voeren zijn:
• verhogen van efficiency van taken die wel nodig zijn. Hoewel vaak gezegd wordt dat het niet met minder kan, blijkt dit toch te kunnen als het moet. Zo kunnen burgers en bedrijven worden gevraagd bepaalde zaken zelf ter harte te nemen. Daarbij denken we aan het zelf onderhouden van de gladheidsbestrijding van trottoirs, plantsoenen en groenstroken.
• een betere toepassing van het profijtbeginsel. De gebruiker betaalt. Bijvoorbeeld de bibliotheek voor volwassenen.
• samenwerking met andere gemeenten, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop, en toetsing op efficiency van taken die in samenwerking worden uitgevoerd.
• adequate budgetbewaking: mogelijke budgetoverschrijdingen goed bewaken, overschotten niet zomaar herbestemmen voor andere doelen.
• gemeentelijke uitgaven zodanig transparant maken dat verkwisting wordt voorkomen, nieuwe uitgaven alleen toestaan na toetsing vooraf op doelmatigheid en doeltreffendheid.